Luzy na zaworach

Luzy na zaworach

Postautor: DeFi » 07 maja 2014, 23:29

Mały poradnik, jak samodzielnie pomierzyć luzy na zaworach:

- ściągasz zbiornik
- ściągasz pokrywę zaworów
- odkręcasz wszystkie świece zapłonowe
- zdejmujesz pokrywę aparatu zapłonowego
- ustawiasz kluczem 17mm silnik na znaku T pokrywającym się z kreską zaznaczoną na obudowie.
Wówczas cylinder 1 jest w górnym martwym położeniu i możesz sprawdzić luz zaworu ssącego i wydechowego na 1 cylindrze oraz wydechowego na drugim i ssącego na trzecim. Jeśli krzywki na pierwszym cylindrze są od siebie odwrócone to tam jest martwy górny punkt.

Jeśli krzywki na pierwszym cylindrze skierowane są do siebie to na czwartym cylindrze powinny być skierowane od siebie i wtedy tam jest górny martwy punkt przy którym ustawiamy. Ale interesuje nas sytuacja gdy krzywki skierowane są od siebie na pierwszym cylindrze.

Sprawdzamy szczelinomierzem wartość luzu jaka jest na zaworze:
ssącym i wydechowym cylindra 1, zaworze wydechowym cyl. 2 i zaworze ssącym cylindra 3. Notujemy wartości.

Obracamy silnik gdy krzywki będą ustawione od siebie na czwartym cylindrze. Wtedy możemy sprawdzić luzy na zaworach:
ssącym i wydechowym 4 cyl., wydechowym cyl. 3, oraz ssącym cyl. 2. Notujemy wartości.

Pamiętajmy, że właściwa szczelina jest wtedy dobrze zmierzona gdy szczelinomierz wchodzi i wychodzi spod krzywki z oporem.

Wyjmujemy napinacz rozrządu. Najpierw odkręcamy śrubę z boku napinacza, wyjmujemy sprężynę a następnie dwie śruby mocujące napinacz do bloku. Wyjmujemy wałki rozrządu raz jeden sprawdzamy płytki, montujemy wałek z powrotem na miejsce i potem z drugim to samo. Nie trzeba rozpinać łańcucha rozrządu. Należy jednak zaznaczyć do tej operacji farbką znaki na łańcuchu i kołach rozrządu. Polecam odtłuszczenie powierzchni nitrem.

Mając zmierzoną grubość płytek i opierając się na tabeli zawartej w książce Hayness Zephyr 90-97 porównujemy zapisane wyniki szczeliny oraz grubość płytki i kolumną i wierszem przecięcia się w tabeli. To da nam wymaganą grubość płytki na dany cylinder.

Nowe płytki smarujemy smarem molibdenowym

Po zamontowaniu wałków rozrządu i napinacza (napinacz montujemy zresetowany czyli ze sprężyną wciśniętą palcem i przykręconą małą śrubką blokującą) kręcimy delikatnie silnikiem kluczem 17mm w celu ułożenia się płytek i sprawdzenia czy czasem tłok nie uderza o któryś zawór

Składamy wszystko w całość. Jeśli uszczelka została uszkodzona wymieniamy ją na nową.
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 -> Yamaha FJR 1300 '01
Awatar użytkownika
DeFi
Administrator
 
Posty: 428
Rejestracja: 06 maja 2014, 16:52
Lokalizacja: Września
imię: Rafał
miejscowosc: Września
garnek: LS2

Re: Luzy na zaworach

Postautor: DeFi » 08 maja 2014, 22:25

Panowie. Zrobiłem pomiary luzów i wyniki przedstawiam na schemacie:

Obrazek

Wnioskuję, że potrzebuję wymienić
(0.07) 2,35 -> 2,30
(0.20) 2,50 -> 2,55 |x2

Można by przy okazji:
(0.10) 2,30 -> 2,25
(0.18) 2,55 -> 2,60


Pytanie zasadnicze, ma ktoś którąś z powyższych płytek na zbyciu (wymiar za strzałką) ? Czy muszę wszystkie zamawiać z serwisu ?
Najpilniejsze są 2,30mm oraz 2,55mm
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 -> Yamaha FJR 1300 '01
Awatar użytkownika
DeFi
Administrator
 
Posty: 428
Rejestracja: 06 maja 2014, 16:52
Lokalizacja: Września
imię: Rafał
miejscowosc: Września
garnek: LS2

Re: Luzy na zaworach

Postautor: Tomaszek » 13 maja 2014, 20:22

Te "przy okazji" też podmień
Tomaszek
Motorowerzysta
 
Posty: 50
Rejestracja: 06 maja 2014, 20:13

Re: Luzy na zaworach

Postautor: Tomaszek » 13 maja 2014, 21:03

Tu Ci odpowiem.

To że serwis nie zrobił znaku na wałku i łańcuchu nie ma znaczenia, bo w trakcie pracy silnika te znaki i tak by się poprzestawiały i to normalne (ilość ogniwek i ilość zębów to się poprostu nie nakłada. Pierwszy pełen obrót silnika i te znaki są w innych miejscach. Znaczenie pomaga pod warunkiem że nie obraca się wałem . Zresztą w naszych silnikach jest wszystko tak pięknie oznaczone, że nie potrzeba niczego oznaczać. Oznaczenia swoje stosuje się wtedy gdy brak konkretnych znaków lub mechanik nie jest ich pewien.
Wałek ssący ustawisz znakiem IN na równi z górną płaszczyzną głowicy w kierunku gaźników. Wałek wydechowy ustawiasz na Z7EX znakiem na równi z górną płaszczyzną głowicy w kierunku chłodnicy oleju. Znaki z wałków muszą się zgadzać z głowicą po montażu ślizgacza między wałkami. Wał przy czujniku jego położenia ustawisz na 1-4. Zakładasz napinacz. Robisz kilka obrotów silnikiem "na sucho" aby sprawdzić czy nie dochodzi do kolizji. Uwaga - może dojść do minimalnych odchyłek na znakach - ale tylko minimalnych. Palisz moto i cieszysz się jazdą.
Tomaszek
Motorowerzysta
 
Posty: 50
Rejestracja: 06 maja 2014, 20:13

Re: Luzy na zaworach

Postautor: Tomaszek » 13 maja 2014, 21:21

Mam kilka płytek, ale muszę sprawdzić jakie grubości. Jutro Ci odpowiem.
Tomaszek
Motorowerzysta
 
Posty: 50
Rejestracja: 06 maja 2014, 20:13

Re: Luzy na zaworach

Postautor: DeFi » 16 maja 2014, 8:56

Jestem w szoku. Płytki zamówione w czwartek późno w nocy, w piątek przyjęto zamówienie. Dzisiaj dotarły.
Czyli nie warto tracić czasu na zamawianie przez autoryzowany serwis :P
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 -> Yamaha FJR 1300 '01
Awatar użytkownika
DeFi
Administrator
 
Posty: 428
Rejestracja: 06 maja 2014, 16:52
Lokalizacja: Września
imię: Rafał
miejscowosc: Września
garnek: LS2

Re: Luzy na zaworach

Postautor: DeFi » 09 cze 2014, 20:30

gdyby ktoś potrzebował tańszej wersji uszczelki pokrywy zaworów, to można skorzystać z uszczelki od ZR750.

Należy tylko dokonać kilku przeróbek:
-Dorobić otworki pod boczne śruby imbusowe
-Troszkę dociąć przy dwóch końcach wałków
http://www.mojekawasaki.pl/viewtopic.ph ... 618#233618
Obrazek
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 -> Yamaha FJR 1300 '01
Awatar użytkownika
DeFi
Administrator
 
Posty: 428
Rejestracja: 06 maja 2014, 16:52
Lokalizacja: Września
imię: Rafał
miejscowosc: Września
garnek: LS2

Re: Luzy na zaworach

Postautor: Losiek364 » 24 lut 2015, 19:12

Mam jakiś dziwny problem z tymi płytkami zaworowymi mam nadzieję że mi pomożecie, więc tak luzy na wszystkich zaworach ssacych wynoszą 0,14 więc mieszczą się w granicach (0,08-0,18) zawory wydechowe już gorzej 1 ma wartość 0,06 2- mniejsza niż 0,03 nie potrafiłem określić najmniejszy listek to 0,03. cylinder 3 taka sama sytuacja mniej niż 0,03 cylinder 4 -0,06 , i teraz mając płytkę z cylindra 2 wartość płytki to 2,50 +0,02= 2,52 więc płytka jaką potrzebuje to 2,52-2,35 =0,17 (2,35) zakupiłem takie płytki, do 1 -2,35 luz miał być 0,11 do 2- 2,35 3-2,30 4-2,35 więc wszystko powinno się zgadzać, złożyłem wszystko i mam luzy jak miałem wcześniej, nic się nie zmieniło luzy zostały jak były po złożeniu, jaką może być tego przyczyna?? czy olej może być pod szklanka i nie chcę dać się ścinać, czy krzywki na wałku lepiej docisły ( używałem klucza dynamometrycznego moment dokrecania 12Nm)
Losiek364
Podawacz śrubek
 
Posty: 14
Rejestracja: 18 lut 2015, 21:34
imię: Mateusz
miejscowosc: Lwówek Śl
garnek: Lazer

Re: Luzy na zaworach

Postautor: Losiek364 » 24 lut 2015, 19:21

Starałem dokrecać się wałki na krzyż ale nie wiem czy dobrze to zrobiłem, czy walki podczas skracania muszą być napięte?? bo moje są, wciskają zawory, czy jest jakiś martwy punkt dla wszystkich w który żadna krzywka nie otwiera zaworu?? , i czy jest możliwość że tam gdzie nie mogłem określić luzu 0,03 był on tak mały ze przy włożeniu płytki mniejszej aż o 0,15 nadal był by mniej niż 0,03 ??
Losiek364
Podawacz śrubek
 
Posty: 14
Rejestracja: 18 lut 2015, 21:34
imię: Mateusz
miejscowosc: Lwówek Śl
garnek: Lazer

Re: Luzy na zaworach

Postautor: DeFi » 24 lut 2015, 20:12

A dobrze mierzyłeś ?
Po złożeniu wszystkiego przekręciłeś wałem kilka razy by płytki się ułożyły ?
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 -> Yamaha FJR 1300 '01
Awatar użytkownika
DeFi
Administrator
 
Posty: 428
Rejestracja: 06 maja 2014, 16:52
Lokalizacja: Września
imię: Rafał
miejscowosc: Września
garnek: LS2

Następna

Wróć do Silnik

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron